Saturn V



Apollo 4 Saturn V, s67-50531.jpg
El Saturn V a l'alba del dia 9 de novembre de 1967, poc abans del llançament de l'Apolo 4. Aquest va ser el primer llançament del Saturn V


Saturn V - Wikipedia

EL COET SATURN V 




A l'assignatura de Tecnologia ens han manat fer un blog sobre alguna cosa relacionada a quan l'home va arribar a la Lluna.

Jo he triat fer un blog sobre el coet perquè em semblava el més interessant, però igualment no tenia ni idea sobre el coet.

Així que m'he posat a buscar informació, i gracies això, i a l'ajuda dels meus pares, perquè jo mai havia fet un blog, he aconseguit fer-ho, i crec que m'ha sortit bé 😀

La primera cosa que he aprés, i m'ha sobtat molt, és que l'Apolo XI no era el coet que es va fer servir per arribat a Lluna, sinó que era el nom de la missió sencera...

El programa Apol·lo va ser un dels projectes científics més costosos de la història. El seu objectiu final era que l'home arribés a la Lluna. Una de les aventures més al·lucinants de la Humanitat: sortir del nostre propi planeta i posar un peu en un altre món. Després de nombroses proves i assajos realitzats en anteriors missions, l'Apolo 11 tenia com a missió, per fi, arribar a la Lluna i allunar allà….

Deixo aquí un link d'un llibre on s'explica breument com va ser l'aventura dels tres astronautes que integraven l'esmentada missió: Armstrong, Aldrin y Collins.



Doncs bé, el coet Saturn V fou un dels elements més importants de les missions Apolo, ja que va ser el coet que situava les naus espacials Apolo fora de l'òrbita gravitatòria de la Terra.

A internet hi ha un munt de pàgines web amb informació sobre el coet Saturn V que expliquen com els van construir i quins eren els seus components principals. Jo he trobat molta informació a la Wiquipèdia, tot i que molta no l'he entès perquè és molt tècnica. 

A continuació faré un resum del que m'ha semblat més important a nivell tècnic del coet.


CARACTERÍSTIQUES TÈCNIQUES DEL SATURN V


El Saturn V era un coet d'un sol ús, de múltiples trams i de combustible líquid utilitzat en els programes Apollo i Skylab de la NASA. La NASA va llançar tretze coets Saturn V entre el 1967 i el 1973. La principal càrrega per aquests coets van ser les naus Apolo que portaren als astronautes de la NASA a la Lluna.


Dades:
Llargada: 110 m                                                                    Diàmetre: 10 m
Massa: 2.900.000 kg
Capacitat: 47.000


Era tan alt com un gratacel.... un coet enorme i molt pesat, gairebé 3 tones... Sembla mentida que pogués enlairar-se i arribar a la Lluna. Fins ara ha sigut l'únic coet que ha portat a l'home a la Lluna.





Fases del SATURN V

El coet estava dividit en tres parts anomenades fases, que s'anaven desprenen a mesura que el coet s'enlairava: 

Primera fase:
-5 motors
-Empenta 33,7MN
-Temps 150s
-Combustible RP-1 i oxigen líquid                         

Segona fase:
-5 motors 
-Empenta 5 MN
-Temps 
-Combustible oxigen líquid i hidrogen 

Tercera fase:
-1 motor
-Empenta 1MN
-Temps 135+335
-Combustible hidrogen líquid i oxigen líquid

La primera fase, amb 2.200 tones, era la que iniciava l'ascens, i situava el vehicle en una trajectòria suborbital, fins a una altura de 62 km. La segona fase, d'unes 480 tones, continuava impulsant el coet fins a gairebé posar-lo en òrbita. Acabat el seu treball, es desprenia. La tercera fase, de 120 tones, col·locava el vehicle en una òrbita baixa, a uns 165 km de la superfície terrestre. 

En una web d'Infobae he trobat un article amb aquesta imatge que explica les fases del coet que m'ha agradat molt. 





















Us deixo aquí l'enllaç per si el voleu consultar. Jo l'he trobat molt interessant: 

https://www.infobae.com/america/50-anios-del-hombre-en-la-luna/2019/07/18/saturno-v-el-gigante-que-permitio-el-historico-viaje-a-la-luna/

El que més m'ha cridat l'atenció de tot això és que el coet es desprengués de les seves parts a mesura que anava posant-se en òrbita, i que aquestes part caien al mar o es perdien a l'espai i no es podien reutilitzar, a més de generar molts residus. Això feia que fabricar el coet SATURN V fos caríssim pels Estats Units, i per això es van de fabricar.

Actualment, ja s'han fabricat coets reutilitzables 😃 Al 2019, l'empresa SPACE X, de Elon Musk, propietari també de l'empresa TESLA, pionera en la fabricació de cotxes elèctrics, va aconseguir un triple aterratge del seu coet Falcony Heavy, que actualment és el coet més gran en funcionament.

En aquest enllaç us deixo més informació sobre aquest coet reutilitzable: 
https://www.infobae.com/salud/ciencia/2019/04/11/exitoso-tripe-aterrizaje-de-cohetes-reutilizables-de-spacex-la-empresa-de-elon-musk/


Aquesta va ser la taula de llançament dels 13 coets SATURN V  que va llançar la NASA:




El SATURN V també es va utilitzat per llançar l'estació espacial Skylab l'any 1973. Hi havia un projecte per fer-lo servir com a vehicle llançador per sondes a Mart, però es va cancel·lat. 




EL CREADOR DEL SATURN V, WERNER VON BRAUN


Una cosa que m'ha impressionat molt quan he preparat aquest blog és la historia del creador del Saturn V, l'alemany Werner von Braun. Aquest enginyer alemany pertanyia al parti nazi i havia construït per a Hitler coets que van causar milers de morts.


John F. Kennedy, junto a Wernher von Braun, en una imagen de 1962

Wernher von Braun i John F. Kennedy, en una imatge de 1962, NASA


Aquesta foto m'ha impactat molt. Que el President Kennedy, un símbol americà que va lluitar a la Segona Guerra Mundial, encarregués la fabricació del coet espacial nord-americà a un enginyer ex nazi responsable de tantes morts, deixa clar quin és el veritable caràcter d'un polític a l'hora de defensar el seu prestigi i el del seu país


Von Braun es va graduar d'enginyer en la Universitat Tècnica de Berlín. Després de la Primera Guerra Mundial i la derrota alemanya, Alemanya tenia prohibit usar avions caça i artilleria. En 1932, el Departament d'Armes de l'Exèrcit  va contactar amb Von Braun perquè fabriqués  míssils o coets que poguessin volar autònomament. Von Braun va acceptar i es va adherir al partit nazi. 

Des de 1937, va dirigir un immens camp d'assajos de coets en el nord d'Alemanya. A partir de 1941 es va construir allí el coet V2 en sèrie en fàbriques i en camps de concentració de presoners.

S'estima que el coet V2 de Von Braun va matar a entre 8.000 i 12.000 persones, especialment en els bombardejos nazis de Londres i Anvers (Bèlgica). També es pensa que entre 10.000 i 20.000 treballadors forçats dels camps de concentració on es fabricaven van morir en condicions miserables

Quan la derrota de l'Alemanya nazi ja era innegable, von Braun i diversos científics del seu equip es van lliurar a les forces estatunidenques. 

Els soviètics estaven guanyant als estadounidencs en la carrera per conquerir l'espai. En 1957, els soviètics van posar en òrbita el seu primer satèl·lit, l'Sputnik. En 1961 van enviar al primer home a l'espai, Yuri Gagarin. 

Els Estats Units buscava desesperadament un èxit, i va encarregar la construcció del coet SATURN V a Von BraunEn realitat, l'aclamat coet lunar SATURN V va ser la següent etapa en el desenvolupament del mortífer coet V2 que Von Braun havia construït per a Hitler en Alemanya nazi. 

Als Estats Units mai li va importar el seu passat. A Washington li interessava sobretot la conquesta de l'espai, i menys els crims dels quals va ser còmplice el seu superheroi. Werner von Braun mai es va disculpar per la seva complicitat en els crims de la dictadura nazi.

Amb la missió Apol·lo 11, l'alemany Von Braun va fer el seu somni realitat, i el dels estadounidencs.




Viatge a la Lluna Apolo 11: Enlairament, òrbites i allunatge pas a pas



El 16 de juliol de 1969, el Saturn V, de 110 metres d'altura, s'eleva majestuosament cap al brillant cel matutí de Cap Canaveral. Pes d'enlairament: unes 3.000 tones. Tres astronautes a bord. Objectiu: la Lluna. El món deté la respiració. La missió és un èxit, gràcies al constructor de coets Wernher von Braun. 

Quatre dies després, el primer ésser humà trepitja la Lluna, i els Estats Units pren la davantera en la carrera espacial, enmig de la Guerra Freda amb la Unió Soviètica.

Hi han un munt de pel·lícules de cinema i vídeos a Internet que expliquen com es va fer el viatge de l'Apolo XI a la Lluna. Us he deixat un aquí abaix.




A mí m'ha semblat sempre molt divertides les teories de que l'home no va arribar mai a la Lluna i que tot és un muntatge.... d'això també hi ha un munt de pel·lícules de cinema i documentals. Alguns de riure, com una pel·lícula espanyola de 1970 que es diu "El astronauta", que tracta de què l'home en lloc d'arribar a la Lluna va anar al desert de Taverna d'Almeria.... 😂 Aquesta és la teoria de la meva Àvia.... Jo el que encara no he entés és perquè la bandera americana onejava a la Lluna. Se suposa que no hi ha aire, no??

També he trobat un documental que es diu "Operación Luna" que diu que Stanley Kubric, que és un director de cinema clàssic molt important, va ser el responsable de total la retransmissió i muntatge de l'arribada de l'home a la Lluna.....

M'ha sorprès molt veure que hi ha molta gent que de forma molt seriosa dubta que realment s'arribés a la Lluna, i que ha gastat molt de temps i diners en intentar demostrar que va ser tot una mentida. Potser sí que va ser una mentida dels Estats Units per enlairar el seu prestigi per sobre del de la URSS...

I per acaba, m'ha semblat interessant parlar una mica de les missions a l'espai que van acabar malament....

La història de les missions a la Lluna, i dels viatges espacials, ha estat marcada per més errors que encerts. Només els Estats Units, l'antiga Unió Soviètica i la Xina han aconseguit aterrar en la Lluna.

apollo-15-moon-watch-auction-5.jpg (780×438)
Abans que els EUA aconseguís portar una tripulació a la Lluna en 1969, va haver-hi 25 intents fallits –entre esforços de la USSR i els Estats Units– i 26 èxits parcials o totals, encara que el propòsit de totes aquestes missions no era necessàriament arribar a la Lluna.

Entre les fites que es van aconseguir abans que Neil Armstrong trepitgés la superfície lunar, van estar les missions Lluna 2 i Lluna 3, de Rússia, en 1959, van aconseguir impactar la Lluna i prendre fotografies del costat més llunyà, respectivament. 

En 1964, al juliol 28, el Ranger 7 dels EUA va aconseguir impactar la Lluna i prendre les primeres imatges pròximes. En 1968, els russos van aconseguir al setembre de 1968 la primera missió amb éssers vius que va volar al voltant de la Lluna. En la nau espacial hi havia tortugues, mosques, cucs, plantes, llavors i bacteris. L'Apollo 8, també aquest any, va ser la primera missió amb humans que va volar al voltant de la Lluna.

Aquí us deixo un vídeo que explica 10 missions fallides a l'espai:












Comentarios